Robotbanen tilbyr robotgressklippere og andre produktgrupper til profesjonelt bruk. Deres klippere er for store areal og uteområder. Robotbanen er et prosjekt av
Vanning AS.
Robotbanen tok kontakt og fortalte at «Nå må vi få fart på salget og øke interessen for våre produkter». Robotbanen hadde allerede en kampanjenettside, men denne var mindre bra. I tillegg var det teknisk vanskelig å få inn sporing av resultater for den kommende markedsføringen. Både Google Ads, Instagram og Facebook var viktige kanaler som skulle bli brukt.
Vi startet arbeidet med å få på plass en helt ny nettside for Robotbanen. Vi så på tidligere resultater, analyserte hva som skulle inn på siden, samt ba kunde om å fremskaffe relevant informasjon. Landingssiden fremstår som moderne og inneholder relevant informasjon som målgruppen måtte lure på. I tillegg har vi med kundeuttalelser, logoer fra kunde, samt en kundeliste som vises i en modal (pop-up). Sporing ble implementert på skjema og nettsiden ble etterhvert klar til å motta målrettet trafikk gjennom annonseringen!
Målsetningen for markedsføringen var enkel: «Fremskaffe leads av god kvalitet». Vi valgte å ta i bruk Google nettverket, slik at kunde er synlig ved søk, men også ved tilpassede bannerannonser på nettsteder hvor målgruppen befinner seg.
Det er likevel Facebook/Instagram som står for 85-90 % av mottatte leads. Her har vi truffet veldig godt på segmenteringen og oppnår gode resultater. Kombinasjonen av en høy konverterende nettside, samt spisset markedsføringen, gjør at den totale konverteringsfrekvensen er i snitt på 1,45 %. I høysesong er den vært på 2 %. Dette betyr altså at dersom 100 personer besøker nettsiden, så er det 2 personer som fyller ut og sender inn skjema. Dette anser både vi og kunde som gode tall, da mange som klikker til våre kampanjer er i målgruppen «Ønsker bare en billig gressklipper» og ikke helt forstår at våre produkter er ment til næring og profesjonelt bruk.
I dag mottar Robotbanen ukentlig rapport som viser alt i fra antall besøkende og hvor mange som fyller ut skjema.
Vi takker for en godt og morsomt samarbeid!