
Arbeidsbeskrivelse
Robotbanen tok kontakt og fortalte at «Nå må vi få fart på salget og øke interessen for våre produkter». Robotbanen hadde allerede en kampanjenettside, men denne var mindre bra. I tillegg var det teknisk vanskelig å få inn sporing av resultater for den kommende markedsføringen. Både Google Ads, Instagram og Facebook var viktige kanaler som skulle bli brukt.
Resultatet
Vi startet arbeidet med å få på plass en helt ny nettside for Robotbanen. Vi så på tidligere resultater, analyserte hva som skulle inn på siden, samt ba kunde om å fremskaffe relevant informasjon. Landingssiden fremstår som moderne og inneholder relevant informasjon som målgruppen måtte lure på. I tillegg har vi med kundeuttalelser, logoer fra kunde, samt en kundeliste som vises i en modal (pop-up). Sporing ble implementert på skjema og nettsiden ble etterhvert klar til å motta målrettet trafikk gjennom annonseringen!
Målsetningen for markedsføringen var enkel: «Fremskaffe leads av god kvalitet». Vi valgte å ta i bruk Google nettverket, slik at kunde er synlig ved søk, men også ved tilpassede bannerannonser på nettsteder hvor målgruppen befinner seg.
Det er likevel Facebook/Instagram som står for 85-90 % av mottatte leads. Her har vi truffet veldig godt på segmenteringen og oppnår gode resultater. Kombinasjonen av en høy konverterende nettside, samt spisset markedsføringen, gjør at den totale konverteringsfrekvensen er i snitt på 1,45 %. I høysesong er den vært på 2 %. Dette betyr altså at dersom 100 personer besøker nettsiden, så er det 2 personer som fyller ut og sender inn skjema. Dette anser både vi og kunde som gode tall, da mange som klikker til våre kampanjer er i målgruppen «Ønsker bare en billig gressklipper» og ikke helt forstår at våre produkter er ment til næring og profesjonelt bruk.
I dag mottar Robotbanen ukentlig rapport som viser alt i fra antall besøkende og hvor mange som fyller ut skjema.
Vi takker for en godt og morsomt samarbeid!