Drømmer du om å øke salget fra nettbutikken din? Med riktig strategi og fokus på de viktigste tiltakene kan du oppnå betydelige forbedringer i både trafikk og konverteringer. I denne artikkelen deler vi de mest effektive tipsene for å hjelpe deg å lykkes.
1. Tenk på kundereisen – Hvilke steg tar kundene?
Alle nettbutikker er forskjellig. For noen fungerer Snapchat og for andre fungerer TikTok. Det er viktig å tenke at din målgruppe er helt unik. Ingen andre bedrifter enn akkurat din har den samme målgruppen.
Vårt første tips er å kartlegge hvilke steg din målgruppe må ta, fra å være en ukjent til å bli en kunde. Et typisk og forenklet kundereise for nettbutikker er: Annonse – Produktside – Bestillingen. Disse tre stegene må optimaliseres og gjøres så effektive som overhodet mulig. Her ser vi på konkrete tiltak:
1 – Annonse på Meta
For å lykkes på denne plattformen, må Meta like annonsen din. Lager du en annonse som engasjerer og flere enn gjennomsnittet til å klikke på annonsen, ja da blir du belønnet med lavere klikkpriser. Dårlig innhold eller innhold som ikke skaper engasjement ønsker ikke Meta og ha sin plattform, og «straffer» med dyrere klikkpriser. Videre er det viktig å påpeke trafikken vi får fra Meta ofte er på impulskjøp og er ikke et tradisjonelt planlagt-kjøp.
- Sett målgruppen til «Norge»
- Budsjettet bør være på minst 250 kr per dag
- Følg med på CTR på dine annonser. Over 1 % er normalt godt nok i de fleste bransjer.
2 – Produktsiden
Produktsidene nøkkelen for å skape vekst og økt salg fra nettbutikken. Dette er de viktigste sidene i din nettbutikk og det er her kjøpsbeslutningen av den potensielle kunden blir tatt. I eksempelet så kommer altså trafikken fra Meta. De har blitt distrahert av din annonse, klikket og kanskje vil du handle ditt produkt. For å få de til å handle, bør følgende være oppnådd:
- Lag en god layout for produktsiden
- Sett sammen et bedre tilbud (dette betyr ikke lavere pris)
- Hvordan ser det egentlig ut på mobil? Test selv!
I tillegg kunne vi her fortalt deg om at produktbilder, sosiale bevis, frakt og betalingsalternativer er viktig å vise på produktsiden, men som nettbutikk eier, så er du nok godt klar over det.
3 – Bestillingen
Det er her avgjørelsen tas! Den potensielle kunden har lagt ditt produkt i handlekurven, bestemt seg for å kjøpe og nå er det kun det siste steget med Betaling som gjenstår. Gitt at vi her snakker om impulskjøp, skal det ikke veldig mye til før den potensielle kunden begynner å tenke. Det vil vi ikke. Vi vil ha en ny ordre.
For å oppnå en fin flyt, bør vi ikke gi den potensielle kunden flere valg enn nødvendig:
- Lag en «lukket» layout, som gjør det vanskeligere å klikke seg bort
- Fjern felter du ikke trenger fra skjema
- Ta vekk unødvendig tekst
- Gjør tiltak for å raskere fylle ut skjema (Vipps, Klarna etc)
2. Sørg for å ha sporing implementert
Uten sporing, vet du ikke hva du holder på med. GDPR og andre lovverk har gjort det noe vanskeligere for markedsførere, men det er fortsatt mye du kan få kontroll på. Vi i UndrumDesign liker å bruke Google Analytics som vår hovedkilde. Konverteringer og eventer settes opp med verdier – som gir grunnlaget for bedre analyse og avkastning på annonseringen.
3. Bruk Excel – uke for uke
Når salget er i gang, er det viktig å få en god oversikt over hva som faktisk skjer. Et godt tips er å bruke Google Sheets og legge inn nøkkeltall manuelt hver uke – dette gir en «hands on» og tvinger deg til å følge godt med. Omsetning, estimert fortjeneste, antall salg, forbruk på Meta, gjennomsnittlig ordreverdi bør være med.