Hvordan selge mer fra nettsiden?


Denne guiden vil lære deg hvordan du kan selge mer fra nettsiden din. Du får flere verdifulle tips som vil gi deg flere kunder gjennom din nettside. Denne listen er basert på egne erfaringer, samt innholder generelle råd om hva som fungerer og ikke. Før vi starter med listen, er det viktig å forstå en ting:
Hvordan selge mer fra nettsiden?
Tips og trisk for å bedre sjansene til å selle produktene dine

Det er ikke like lett å selge alle type produkter.

Noen produkter lar seg nesten ikke selge, mens andre selges ut nesten med en gang. Du kan optimalisere nettsiden så mye du bare vil, men uten et salgbart produkt, kommer du dessverre ingen vei.

For at du skal kunne oppnå et salg i fra nettsiden, er du avhengig av 3 ting:

  1. Du må ha et produkt
  2. Du må ha et tilbud
  3. Du må ha en målgruppe som vil kjøpe av deg

Dette kan oppsummeres i en setning:

“Jeg selger kaffekanner for 99 kr til folk som drikker kaffe”

Merk: Med “Tilbud” menes det ikke at produktet må settes ned i pris, eller at du skal selge til rabattert pris. Et tilbud er simpelthen hva du tilbyr til målgruppen din, i bytte mot penger.

Slik foregår et vanlig salg via internett i dag:

Det starter ofte med en annonse, som tar den potensielle kunden inn til en salgsside. Her tar den potensielle kunden en avgjørelse. Skal jeg kjøpe eller ikke. Dersom valget havner på “kjøpe”, fortsetter salgstrakten til en betalingsside før kunden får en bekreftelse på sitt kjøp.

I denne guiden vil vi gå igjennom steg 2 (ref bilde over), nemlig salgssiden. For at du skal få en betalende kunde, må kunden tas med gjennom alle stegene. Det stopper oftest opp på salgssiden. Her bør man bruke mye ressurser, slik at flere velger å klikke seg videre i salgstrakten. Under følger mine tips til hvordan du kan få flere salg og selge mer fra nettsiden:

Test, test, test

Test ulike varianter av salgssiden med AB-testing. Test design, overskrifter, bilder, tekst for å se hvilke elementer som gir deg flest salg.

Jobb med overskriftene

Overskrifter er ofte undervurdert. Vi elsker å gå løs på andre elementer, før vi testet de ulike overskriftene.

Fortell hva som er neste steg

Hvis du vil ha flere salg fra nettsiden, må du være tydelig på hva du ønsker at de besøkende skal gjøre. En potensiell kunde skal ikke være i tvil om hvor veien går videre.

Sørg for å ha tydelige handlingsoppfordringer (knapper) som forteller hva du vil at de potensielle kundene skal gjøre. Dette kan være “Bestill nå” eller “Kontakt meg” og så videre.

Selgende bilder

Du har nok hørt det før. Bilder er viktig. “Et bilde sier mer enn tusen ord” er et utsagn som ikke ble funnet opp uten grunn. Bruk god tid på produktbilder. Gjør at de potensielle kundene får lyst til å kjøpe av deg.

Lag video med appen Quik

Du trenger ikke å være profesjonell fotograf eller videoskaper for å lage en video som fungerer. Appen Quik fra GoPro fungerer bra nok for folk flest. Denne lar deg sette sammen bilder og videoer, som gir et profesjonelt resultat. Prøv den, og fortell meg gjerne hva du syntes. Her er noen forslag til hvordan type videoer du kan lage:

  • Produktvideoer
  • Unboxing
  • Kundeutsagn
  • Bedriftspresentasjon
  • Forklaringsvideoer

Appen Quik er i utgangspunktet laget for GoPro, men det er enkelt å importere vidoer fra egne arkiver

Sørg for at nettsiden er mobilvennlig

Dette er snart et “gammelt” råd. Da Google annonserte at de vil prioritere nettsider som har mobilvennlige nettsider, satt de en standard. Mange har fulgt rådene. Men dessverre er det mange som henger igjen. Gå igjennom salgssiden din nøye. Seksjon for seksjon, og juster elementer slik at de potensielle kundene får en god opplevelse når de besøker din salgsside.

Tips 1: Bruk Chrome utvidelsen “Window Resizer” for å se hvordan nettsiden din ser ut på alle type enheter.

Tips 2: Bruk også din egen mobiltelefon som referanse. Får du den til å se god ut på den, vil den se bra ut for mange andre.

Bruk Chat på landingssiden

Dette gir en økt trygghet for de som vurderer å kjøpe av deg. De tenker at du er rett i nærheten om de skulle lure på noe. På Chat kan du raskt svare på spørsmål, og svar på kanskje de avgjørende spørsmålene.

Tips: Gå jevnlig over loggen i chatten. Se hva de potensielle kundene lurte på, og lag en mer utfyllene landingsside.

Vis frem de som allerede har kjøpt

Oppfordre de som allerede har kjøpt av deg, til å si noen ord om ditt produkt. Du kan enkelt sende de e-post 2-3 uker etter de kjøpte, og spørre om hva de syntes. Bruk av andre sosiale bevis:

Likes/følgere. Hvis du har mange følgere på Instagram eller Facebook, vis dette.
Samarbeidspartnere. Dette kan være en av dine leverandører. Spør din leverandør om du kan bruke deres logo, og legg den til på salgssiden. Dette vil gi deg økt kredibilitet.
Omtaler/artikler. Har noen skrevet en artikkel om deg? Bruk dette for hva det er verdt.
Antall salg. Har du solgt over 1000 produkter? Du kan vise dette ved feks “Gjør som over 1000 andre, og bestill produktet i dag”.

Sett press på den potensielle kunden

Vi elsker og utsette ting. Hvor mange ganger har du ikke utsatt tannlegebesøket? Eller hvor ofte har du ikke møtt opp i aller siste liten til en trening?

Derfor er det viktig at du setter press på de besøkende, slik at de skal gjøre en handling. Enten velger de å kjøpe, ellers så krysser de ut fanen og du ser dem aldri igjen. Her er noen metoder du kan bruke for å sette press på kunden:

  • Begrenset opplag
  • Kun få på lager
  • Tilbudet gjelder kun i dag
  • Kun 5 ledige plasser
  • Snart fullt – førstemann til mølla

Oppsummert:

Du kan AB-teste, optimalisere og gjøre alt som står i din makt for å øke konverteringsfrekvensen. Likevel, så er du helt avhengig av å ha et produkt som folk faktisk ønsker. “Jeg selger heller vann i Sahara, enn sand”. Om ditt produkt og din bedrift kan lykkes, kommer til syvende og sist ann på kjøpsviljen i din målgruppe.

Lykke til med å få flere salg fra din salgsside!