Engangstilbud - få kundene til å kjøpe mer av deg

Selg mer med engangstilbud

⏱ Sist oppdatert 31.10.18

Marius Undrum

Webdesigner, markedsfører og daglig leder for UndrumDesign


Selg mer med engangstilbud (mersalg)

Enten om jeg bygger salgstrakter for meg selv, eller for en av mine kunder, velger jeg alltid og sette opp ett eller flere engangstilbud.

For den beste tiden å selge et produkt til kunden din, er umiddelbart etter at den samme kunden har kjøpt noe fra deg.

Engangstilbud

Så hva er engangstilbud?

Det er spesialtilbud som dukker opp ETTER en kunde har betalt. Istedenfor en vanlig «Takk»-side, får kunden heller se et godt engangstilbud.

Et engangstilbud gir dine kunder muligheten til å oppgradere sin bestilling. Tilbudet vises rett etter betalingen er gjennomført og tilbudet gjelder kun en gang. Forlater kunden siden, eller klikker seg tilbake, forsvinner tilbudet. Kunden blir «tvunget» til å gjøre et valg. Enten sier de pent «Nei takk», eller så velger de å kjøpe ditt mersalgsprodukt.

Kunden din trenger ikke å legge inn kredittkortinformasjonen på nytt. Det er null friksjon. Kunden behøver bare å klikke på en knapp, og vipps, så blir ordren oppdatert og bankkortet trukket.

Hva skjer når de klikker JA eller NEI?

I eksempelet over får kundene et engangstilbud, før de sendes videre til «Takk»-siden. Din salgstrakt kan bestå av flere engangstilbud, etter hvilke valg de tar.

Eksempel:
Hvis ditt hovedprodukt er Kaffekopper, kan ditt første mersalgsprodukt/engangstilbud være en kaffemaskin (up-sell). Hvis kunden takker ja til kaffemaskinen, kan du gi de et tilbud om å kjøpe kaffekapsler. Sier de «Ja takk» til kaffekapsler, kan du tilby de mørk sjokolade som passer til kaffen de nettopp har kjøpt.

Hvis kunden sier «Nei takk» til ditt første mersalgsprodukt (kaffemaskinen), blir det feil å tilby de kaffekapsler som mersalgsprodukt nummer to, da de takket nei til kaffemaskinen. Da kan du heller tilby kunden kaffefilter (down sell).

Her blir det fort komplisert og salgstrakten din får endel flere steg:

One time offer - avansert engangstilbud for økt mersalg

Eksempel:
I en av mine tidligere bedrifter, Triathlonutstyr.no, ønsket jeg og øke den gjennomsnittlige ordreverdien på mine bestillinger.

Jeg gikk raskt i gjennom alle tidligere bestillinger, og fant et produkt som hadde god lønnsomhet og mange bestillinger.

Jeg implementerte produktet og tilbudet i slutten av min salgstrakt, dermed fikk alle mine kunder et tilbud om å kjøpe etter de hadde fullført sin ordre.

Slik så en tidlig versjon ut:

Og resultatet?

I 2015 var gj.snittlig ordrebeløp på 245 kr. I 2016 hadde det gj.snittlig ordrebeløpet økt til 318 kr. Dette er en økning på nesten 30 %. Varelageret og trafikken i nettbutikken var omtrentlig lik begge årene.

Mye grunnet denne implementeringen, økte den gjennomsnittlige ordrebeløpet til 73 kr. Av alle bestillingene dette året, var det nesten 45 % av kundene som sa «Ja takk» til dette engangstilbudet.

Ved å sette opp et eller flere engangstilbud, vil du garantert øke din gjennomsnittlige ordreverdi.

Så snart du begynner å teste dette i din bedrift, vil du aldri gå tilbake. Fordi du vil både tjene mer og selge flere produkter.

Prøve engangstilbud?

Vil du få implementert engangstilbud til din nettbutikk eller nettside?

La oss ta en prat