Reklame på Google: Hvordan annonsere på Google Ads


Reklame på Google er uten tvil den mest lønnsomme kanalen. Ved å annonsere på Google Ads har du en unik mulighet til å være synlig når potensielle kunder leter etter akkurat det du selger.
Image
REKLAME PÅ GOOGLE: Lar oss vise annonser på toppen av søkeresultatet

Hva er Google Ads?

I løpet av en dag, har du garantert brukt en av Google sine tjenester. Ikke bare en gang, men sannsynligvis flere ganger.

Google tilbyr mange tjenester og sitter på mye informasjon om forbrukere som vi markedsførere kan dra nytte av.

Google Ads er navnet på Google sin egen annonseringsplattform. Du får blant annet tilgang til:

  • Søkeordskampanjer
  • Google Min Bedrift
  • Displayannonser
  • Google Shopping
  • Apper
  • Youtube

Reklame på Google
Men hva skal du velge?

Vi anbefaler alle være kunder og starte med kun to av disse tjenestene – Det er Google Min Bedrift (gratis oppføring) og søkeordskampanjer.

Google Min Bedrift

Google Min Bedrift er 100 % gratis og lar deg registrere din lokale bedrift. Bedriften din vil vises når personer søker etter den på Google (se bildet under).
Samtidig har du muligheten til å få en lokal oppføring på Google Maps, slik at kundene enkelt kan finne frem til deg.

Med Google Min Bedrift kan du legge ut innlegg, laste opp bilder, skrive tekster, legge til kontaktinformasjon og samle inn gode anmeldelser.

Søkeordskampanjer

Søkeordskampanjer er den reklameformen hos Google som alltid er mest lønnsom. Du velger selv når annonsen skal vises OG du betaler kun når noen klikker på en av dine annonser.

Søkeordsannonsen vil vises øverst i søkeresultatet når potensielle kunder søker etter din bedrift eller dine tjenester.

I eksempelet over vises UndrumDesign øverst i søkeresultatet. Vår bedrift betaler kun når noen velger å klikke på denne, og ikke for selve visningen.

Annonsen blir kun utløst når noen søker “hjemmeside til bedrift” og vil ikke vises på verken “hjemmeside” eller “ny hjemmeside til bedrift”. Dette velger man selv i Google Ads.

De velger selv hvilke søkeord som skal benyttes i en kampanje. Hvis du f.eks er en lokal snekker i Sarpsborg som heter “Sarpsborg Snekkerservice”, kan du bruke følgende søkeord:

  • “snekker Sarpsborg”
  • “nytt tilbygg Sarpsborg”
  • “Sarpsborg Snekkerservice”

Vi deler gjerne søkeord inn i 3 kategorier: Bransje, tjeneste og bedriftsnavn.

For å finne søkeord til kategoriene bransje og tjeneste, må du foreta en søkeordsanalyse. Du kan bruke Google sin egen søkeordplanlegger eller bruke andre tjenester.

Ps. Dette innlegget handler om reklame for bedrifter på Google, om du ønsker hjelp med annen markedsføring – se her.