Hæ? Er det meningen at vår nye nettside skal gi oss leads og kunder?




Nye nettsiden skal gi resultater

Marius Undrum
15. april 2019


Som webdesigner er jeg ofte i kontakt med bedriftseiere som vurderer ny nettside for sin bedrift. Når jeg spør om hvorfor de ønsker å oppgradere/lage ny nettside, svarer de ofte:

  • Nettsiden er utdatert og må moderniseres
  • Vi ønsker å legge til nye funksjoner
  • Nettsiden fungerer dårlig på mobil og iPad
  • Nettsiden er treg og laster alt for sakte

At nettsiden er "gammel" og utdatert virker å være hovedmotivasjonen for å investere i ny hjemmeside for bedriften.

Det er nesten ingen som svarer dette

På spørsmålet om hvorfor de ønsker ny nettside, er det overraskende nesten ingen som svarer:

  • Vi ønsker bedre resultater fra nettsiden
  • Vi får ikke nok henvendelser og kunder fra nettsiden
  • Fluktfrekvensen er for høy på vår blogg

Dette kan tyde på at bedriftsledere har liten eller ingen innsikt over hva som faktisk foregår på nettsiden.

Hvis nettsiden min ser fin ut, så er den bra nok.

For la oss være ærlige. Det er ikke slik at et fint design automatisk vil gi deg nye leads og henvendelser. Og det er heller ikke slik at potensielle kunder velger din bedrift fordi den har et bedre design enn din konkurrent.


Når alt kommer til alt, så skal nettsiden din gjøre to ting for din bedrift:


  • Den skal være synlig når kunder leter etter dine produkter
  • Den skal konvertere de besøkende til at de handler av deg

Sjekk om nettsiden din er synlig


Åpne en inkognitofane og gå til Google.no


  • Søk etter ditt bedriftsnavn
  • Søk etter det du selger

Jeg er 99 % sikker på at du fikk opp ditt bedriftsnavn på førsteplass hos Google. Når du søkte etter dine produkter eller tjenester er jeg mer usikker. For å få klikk,  bør du sikte etter plassering mellom 1. og 5. plass. Dersom det er stor konkurranse, kan det være veldig tidskrevende og oppnå høy plassering. Da bør du vurdere Reklame på Google

Les også: Disse 200 faktorene bestemmer din rangerering hos Google


Konverter dine besøkende?


En konvertering oppstår når du går fra å være noe til å bli noe. Feks: En person kan konvertere fra Islam til Kristendommen, og dermed gå fra være en Muslim til å bli en Kristen.

Når en besøkende på nettstedet ditt går fra å være en besøkende, til å bli en kunde, har det oppstått en konvertering (måloppnåelse).

For å vite om dine besøkende konverterer, må du sette opp sporing på nettstedet.


Uten å bli for avansert, så må du koble nettstedet opp mot Google Analytics. Da får du tilgang til hva som skjer på siden. Du får blant annet vite antall besøk, hvilke sider som er besøkt, om brukerne er på mobil eller PC, oppsett av konverteringsmål og mye mer.

Med Google Analytics på nettsiden kan du ta valg basert på harde tall og data:

- Burde vi bruke mer tid på nyhetsbrevet vårt? Eller hvor mange henvendelser får vi egentlig i fra våre Facebook annonser?

Ny nettside

Hva skal jeg med nettside?

For hvorfor skal egentlig din bedrift ha en nettside, hvis den ikke gir noe tilbake? Da er det bare en kostnad som du heller kunne brukt på noe helt annet.

For det er slik:

81 % av oss gjør undersøkelser på nett før vi velger å kjøpe en vare eller tjeneste. Det betyr at over 4,2 millioner nordmenn søker etter bedrifter på nettet!

I dag holder det ikke å bare ha en nettside. Den må gi deg resultater. Det betyr at nettsiden må være synlig når personer søker etter dine produkter. Samtidig må den være laget slik at potensielle kunder ønsker å kjøpe av akkurat deg, og ikke av din konkurrent.

Realiteten er at du taper penger når potensielle kunder velger konkurrenten, fremfor deg.

Artikkelen fortsetter under faktaboks

4 grunner til hvorfor du trenger en nettside:

1. Du taper inntekt

Når du ikke har en hjemmeside, vil du heller ikke bli funnet. De som leter etter produktene din bedrift selger, finner din konkurrent og ikke deg.

2. Du blir ikke tatt seriøst

56 % vil ikke stole på en bedrift som ikke er representert på nettet gjennom en nettside. En profesjonell hjemmeside skaper tillit og troverdighet.

3. Det er verken dyrt eller tidskrevende

I dag lages de aller fleste nettsider med hjelp av designmaler. Det er en myte at nettsider blir kodet fra bunnen. Det betyr at nettsider kan lages på 1 måned, og ikke 4-6.

4. Du får mer tid

Lei av at du får de samme spørsmålene om og om igjen? Eller lager du faktura for hver kunde? Med en nettside kan du svare: "Sjekk nettsiden vår, du finner all informasjon der".


Bruk nettsiden, det er din mest effektive markedskanal!

Se for deg at nettsiden din blir utsatt for et hackerangrep og er nede i 30 dager. Hva har det og si for deg?

Hvis dette er helt problemfritt, les faktaboks over. Da har nettsiden din et stort potensiale og du går mest sannsynlig glipp av potensiell inntekt.

Det du heller burde svare:

"Det er jo helt KRISE!"

Hvis dette er krise, betyr det at nettsiden jobber på lag med deg og at nettsiden jevnlig skaffer din bedrift nye henvendelser og kunder. Bedriften din er avhengig av å ha et fungerende nettsted, da den hver måned lar potensielle kunder ta kontakt med deg. Du har investert i en hjemmeside som gir deg noe tilbake.

Hvordan lage lønnsom nettside?

Nettsiden din er en investering

En god investering er når du får positiv avkastning tilbake i retur. La meg fortelle deg en liten historie om hva jeg opplevde her om dagen.

Moren min ringer meg i full fortvilelse og forteller at hun har fått motorstans på E6. Hun er stresset og spør om jeg kan ringe etter hjelp.

Det første jeg gjør er å søke etter "Bilberging" på Google. Jeg klikker på første og beste resultat før jeg blir tatt videre til en nettside. På nettsiden blir jeg møtt med teksten:

"Har du motorstopp? Ring oss nå, så kommer vi å hjelper deg".

Jeg ringte nummeret på nettsiden, fortalte hvor bilen stod og ba de skyndte seg. Jeg ringte moren min og fortalte at hjelpen er på vei.

Bergingsbilen kom til unnsetning i løpet av 30 minutter og fikk bilen vekk fra motorveien. I etterkant mottok jeg en faktura på 5 500,-.

Dette eksempelet forteller hvor viktig det er å være synlig på internett. Enten om du er liten eller stor. Det eneste jeg var opptatt av var å få rask hjelp.

Jeg valgte denne bedriften fordi den var mest synlig.


Vi hjelper deg gjerne med ditt prosjekt!


Klikk på knappen under, så kommer vi gjerne med forslag og løsninger for din bedrift.


Kontakt meg

Les om andre prosjekter: