Bør et nettsted legge vekt på enkelhet?

Av Marius Undrum
Siste oppdatert: 07.04.22
Lesetid: 4 minutter
God navigering
En av de viktigste funksjonene til et godt bygget nettsted er enkel navigasjon. God organisering i menyer og undermenyer fører til at man raskt og enkelt finner det man trenger. Fremheving av noen viktige elementer, for eksempel «call to actions», avsnitt med nyttig informasjon og fremtredende kontaktlenker, kanskje i et merkbart sidefelt, kan utgjøre forskjellen mellom et gjennomsnittlig nettsted og et godt nettsted.
Nettsteder som hele tiden forholder seg til store målgrupper, som nettcasinoer, har blitt mestere på dette håndverket. Ta for eksempel en titt på Casumo casino-nettstedet: Alt er magert og perfekt strukturert for å lede de besøkende dit de ønsker takket være tydelige indikasjoner som er enkle å følge.
Bildeoptimalisering
Kringkastingsoptimaliserte bilder kan redusere et nettsteds lastetid til det halve, og dermed ikke kaste bort besøkstrafikken din, som er noe av det mest verdifulle du har. Videoer er utmerkede, men tenk deg om før du bruker dem på en tvangsmessig måte.
Trafikk fra smarttelefoner
Statistikken viser igjen og igjen at internettbruken har gått mer over til smarttelefonen. Takket være teknologiske forbedringer i enheter og overføringsteknologier, utgjør mobil trafikk nå 80 % av totalen. Derfor blir det stadig viktigere at nettstedet blir kompatibelt med mobilbruk og designet spesielt for denne typen bruk.
Bruken av disse nettstedene er rask, noe som bringer oss tilbake til den aller viktigste forutsetningen: Et nettsted må være enkelt og godt organisert. En god organisasjon gir gjenlyd i form av gode resultater fra publikums side.

Teknisk enkelt
Ingeniører pleier å si at «jo færre ting det er, desto færre ting kan bli ødelagt» – og dette gjelder også for nettsteder. Flere nettstedmotorer har ekstra programtillegg som tar seg av komplekse prosedyrer, og de blir ofte festet til hovednettstedstrukturen uten en fullstendig omskrivning.
Det er viktig å være klar over at det noen ganger vil være bedre å revurdere, spesielt i tilfeller med innføring av betydelige endringer, som for eksempel netthandel, og benytte anledningen til å skrive om nettstedet ved å endre teknologien. Dette gjør at du kan ha et smidig og optimalisert nettsted, som ikke er et lappeteppe av mindre delvise oppdateringer som før eller senere vil føre til en krasj.
Tilgjengelighet er nøkkelordet
Det er ikke enkelt å formidle denne nærheten og oppmerksomheten gjennom en skjerm, men det lar seg absolutt gjøre, og de som lykkes vil ikke finne en kunde, men en alliert, som de vil fortsette å komme tilbake til for å kjøpe – og det er stort.
Vi hjelper deg gjerne med ditt prosjekt!
Klikk på knappen under, så kommer vi gjerne med forslag og løsninger for din bedrift.
Kontakt oss