Enkelt nettsted

Bør et nettsted legge vekt på enkelhet?






Bør et nettsted legge vekt på enkelhet?



Forside > Artikler > Bør et nettsted legge vekt på enkelhet?




Av Marius Undrum

Siste oppdatert: 07.04.22
Lesetid: 4 minutter



De gamle romerne sa at skjønnhet ligger i enkelheten, og vi kan ikke annet enn å være enige med dem. Og det samme gjelder for den moderne webdesignvirksomheten: Jo enklere ting er, desto mer «konverterer» nettstedet ditt ettersom besøkende er på utkikk etter informasjon på et nettsted, og enkelhet gjør det enklere å finne det de leter etter.

God navigering


En av de viktigste funksjonene til et godt bygget nettsted er enkel navigasjon. God organisering i menyer og undermenyer fører til at man raskt og enkelt finner det man trenger. Fremheving av noen viktige elementer, for eksempel «call to actions», avsnitt med nyttig informasjon og fremtredende kontaktlenker, kanskje i et merkbart sidefelt, kan utgjøre forskjellen mellom et gjennomsnittlig nettsted og et godt nettsted.

Nettsteder som hele tiden forholder seg til store målgrupper, som nettcasinoer, har blitt mestere på dette håndverket. Ta for eksempel en titt på Casumo casino-nettstedet: Alt er magert og perfekt strukturert for å lede de besøkende dit de ønsker takket være tydelige indikasjoner som er enkle å følge.


Bildeoptimalisering


I dag er Internett-brukere kanskje litt bortskjemt. Statistikk viser at omtrent 53 % av de besøkende forlater et nettsted dersom det tar mer enn 3 sekunder å laste det inn. Det var 6 sekunder for bare fem år siden. Det er altså helt nødvendig å balansere hastighet og visuell rikdom på en mesterlig måte – hovedsakelig gjennom omhyggelig arbeid med bilder.

Kringkastingsoptimaliserte bilder kan redusere et nettsteds lastetid til det halve, og dermed ikke kaste bort besøkstrafikken din, som er noe av det mest verdifulle du har. Videoer er utmerkede, men tenk deg om før du bruker dem på en tvangsmessig måte.

Trafikk fra smarttelefoner


Statistikken viser igjen og igjen at internettbruken har gått mer over til smarttelefonen. Takket være teknologiske forbedringer i enheter og overføringsteknologier, utgjør mobil trafikk nå 80 % av totalen. Derfor blir det stadig viktigere at nettstedet blir kompatibelt med mobilbruk og designet spesielt for denne typen bruk.

Bruken av disse nettstedene er rask, noe som bringer oss tilbake til den aller viktigste forutsetningen: Et nettsted må være enkelt og godt organisert. En god organisasjon gir gjenlyd i form av gode resultater fra publikums side.


Trafikk fra mobil på nettsteder
Økt trafikk: Stadig flere bruker mobilen når de besøker nettsteder

Teknisk enkelt

Ingeniører pleier å si at «jo færre ting det er, desto færre ting kan bli ødelagt» – og dette gjelder også for nettsteder. Flere nettstedmotorer har ekstra programtillegg som tar seg av komplekse prosedyrer, og de blir ofte festet til hovednettstedstrukturen uten en fullstendig omskrivning.

Det er viktig å være klar over at det noen ganger vil være bedre å revurdere, spesielt i tilfeller med innføring av betydelige endringer, som for eksempel netthandel, og benytte anledningen til å skrive om nettstedet ved å endre teknologien. Dette gjør at du kan ha et smidig og optimalisert nettsted, som ikke er et lappeteppe av mindre delvise oppdateringer som før eller senere vil føre til en krasj.


Tilgjengelighet er nøkkelordet

La oss avslutte med dette konseptet, som kanskje er det viktigste. Tilgjengelighet er ikke bare en teknisk egenskap ved nettstedet: Det er en nødvendighet for grensesnittet. Det finnes flere eksempler på nettsteder som er laget for å filtrere mennesker, og ikke for å hjelpe dem. Kontakten mellom leser og forfatter finner sted gjennom upersonlige former: Mennesker på nettet er ikke ute etter noe slikt. De leter etter svar, men først og fremst etter trygghet og menneskelig kontakt.

Det er ikke enkelt å formidle denne nærheten og oppmerksomheten gjennom en skjerm, men det lar seg absolutt gjøre, og de som lykkes vil ikke finne en kunde, men en alliert, som de vil fortsette å komme tilbake til for å kjøpe – og det er stort.


Vi hjelper deg gjerne med ditt prosjekt!


Klikk på knappen under, så kommer vi gjerne med forslag og løsninger for din bedrift.


Kontakt oss
eller se vårt siste arbeid

Les også: