Hvordan lage en lønnsom nettside?


Dette er den ultimate guiden for å få en mer lønnsom nettside. Listen består av mine aller beste tips som vil gjøre at du vil tjene mer penger på din nettside.
Image
Tenk lønnsomhet når du driver med nettsider!

Det er to forskjellige personer som ønsker å lese denne guiden:

De som allerede driver ett nettsted, men som ikke oppnår de resultatene som ønskes.

På den andre siden, har vi de som vurderer en helt ny hjemmeside, og som ønsker å få den lønnsom helt fra starten av.

Uansett hvilken gruppe du tilhører, kan jeg love deg at du vil få mange verdifulle tips ved å lese denne informative guiden.

Følger du tipsene i denne guiden, og samtidig arbeider for å forbedre din konverteringsfrekvens, er rammene satt for å oppnå gode resultater over tid.

Ok, nok prat. La oss gå løs på mine beste tips for å lage en lønnsom hjemmeside!

Lage lønnsom nettside med penn og papir

Kall meg gjerne gammeldags, men legg vekk laptopen for en liten stund. Bruk 1-2 timer med penn og papir. Tegn, skisser og planlegg hvordan du ønsker at nettsiden din skal se ut.

Ikke bare begynn å designe nettstedet ditt, og håp at det blir bra.

For å sikre at nettstedet ditt blir lønnsomt, må du kartlegge den typiske kunderreisen for de potensielle kundene. Hvilke steg tar de besøkene før de ender opp som kunder?

Sett opp en stegvis prosess som viser hvilke sider de skal se, hvordan innhold de skal lese, og hvilke mikroforpliktelser de konverterer på underveis.

Å forstå dette vil hjelpe deg med å lage et nettsted som hele tiden pusher de besøkende videre til neste steg – nemlig på veien mot et salg.

En salgstrakt består av flere trinn, og når alle trinn er fullført, har du fått en ny kunde. Ta det du allerede vet om dine nåværende kunder (eller intervju dem) og undersøk hvordan de gikk fra en besøkende til en kunde. Bruk deretter disse dataene til å kartlegge strategien din.

Lag nettsiden med WordPress, og velg norske uHost som leverandør

Her tar jeg valget for deg. Du trenger ikke lenger å sammenligne flere alternativer. Snart 60 % av alle verdens nettsider (det er ganske mange!) er i dag bygget på CMS-systemet WordPress.

Ulempene jeg ofte hører om WordPress er: “Nettsiden min krever mer enn kun WordPress”, eller “Wordpress blir så lett hacket”. Feil. Hvis nettsiden din blir bygget skikkelig fra bunnen av, samtidig som du sørger for å konfigurere nettsiden din korrekt, er ikke det noe problem. WordPress takler alt i fra enkle “brosjyre nettsider” til tyngre nettbutikker.

Her kan du laste ned den nyeste versjonen av WordPress.

Du må også velge hvilken hvilken leverandør som skal hoste din nye nettside. Her er valget mange. Her i Norge er de mest populære valgene One.com eller Domenehop.no. Dette er rimelige alternativer begge to. Min erfaring er at de kan oppleves som noe ustabile, og det kan være vanskelig å få raske svar fra support.

I dag lager vi alle våre sider gjennom uHost. Disse er svært gode på support, samt leverer knallgode webhotellløsninger.

Dette skal IKKE være på nettsiden din

Det er sunt å være kreativ, men ikke ta helt av. Enkelte elementer vil kun virke forstyrrende på dine besøkende. Kompliserte animasjoner, langt og tørt innhold, dårlige bilder er bare noen få faktorer på listen.

Husk at dine besøkene alltid har dårlig tid. Du må gjøre et godt inntrykk, samtidig som du gir svar på det de lurer på. Sett deg inn i de besøkenes situasjon. Gjør innholdet ditt så relevant som mulig, og ta vekk elementer som ikke bidrar.

Tenk at alle sider er en landingsside

Når de besøkende lander på nettstedet ditt, vet de hva som er neste steg? Du må hjelpe de med å peke ut en retning.

Call-to-Action-knapper er en av de mange elementene som indikerer det neste trinnet brukeren skal ta på en side. Noen eksempler på call-to-actions kan være “Klikk her for mer informasjon”, “Last ned guiden nå” eller “Be om tilbud nå”.

Alle sidene på ditt nettsted skal ha et klart mål. Dersom en besøkende er på “Kontakt oss”-siden, er målet at de skal fylle ut skjema og sende inn. Hvis en besøkene er på “Handlekurv”-siden, er målet at de skal gå videre til betalingssiden.

Få på plass disse få stegene, og du vil skape et nettsted som selger mer.