Måle konverteringsfrekvens

Hva er konverteringsfrekvens?

⏱ Sist oppdatert 22.11.18

Undrumdesign forfatter
Marius Undrum

Webdesigner, markedsfører og daglig leder for UndrumDesign


Hva er konverteringsfrekvens?

Konverteringsfrekvens er andelen av de besøkende på nettstedet ditt som fullfører et ønsket mål (en konvertering). En høy konverteringsfrekvens er en indikasjon på at det er godt samspill mellom ditt webdesign -og markedsføringsstrategier. Du tilbyr det folk vil ha, og du gjør det lett for de å få tak i det!

Konverteringsrate: Hva er det og hvordan henger det sammen med konverteringsoptimalisering?

Slik forbedrer du konverteringsfrekvensen

Å øke konverteringsfrekvensen din betyr at mer trafikk på nettstedet ditt konverterer (kjøper av deg). Hvis din nettside har konverteringsfrekvens på 2 %, vil du få 20 kunder (ref. bildet over).

Har du lav konverteringsfrekvens, er disse punktene ofte problemet:

  • Tilbudet ditt er dårlig, og appellerer ikke til din målgruppe
  • Salgssiden din er dårlig, og du har ingen salgstrakt

For det første, vurder ditt tilbud

Den absolutte beste måten å forbedre konverteringsfrekvensen er, er å endre tilbudet. Hvis det du tilbyr er uimotståelig, vil flere som besøker nettstedet ditt kjøpe av deg. Eksempel: Du kan selge for en lavere pris (anbefaler ikke dette), du kan tilby et gratis bonus produkt, du kan tilby gratis frakt, raskere levering, utvidet angrefrist mm.

For det andre, optimaliser nettstedet ditt for konverteringer

Når du er sikker på at tilbudet ditt er riktig for målgruppen din, kan du gjøre trinnvise forbedringer ved å optimalisere nettstedet ditt, slik at du får en lønnsom nettside.

Du kan lese innlegget “Hvordan selge mer fra nettsiden” for nyttige og konkrete tips.