2022 Facebook annonsering

Vi brukte over 1 000 000 på Facebook i 2021. Dette har vi lært






Vi brukte over 1 000 000 på Facebook i 2021. Dette har vi lært



Forside > Artikler > Vi brukte over 1 000 000 på Facebook i 2021. Dette har vi lært




Av Marius Undrum

Siste oppdatert: 06.12.21
Lesetid: 4 minutter



For mange av bedriftene vi samarbeider med, så er utvikling av ny hjemmeside kun første steg. Tiden i etterkant av en lansering er ofte en god tid for å starte markedsføringen. Å få interessenter til å handle av deg eller kontakte deg fordi de trenger dine tjenester. En fin og flott nettside, hjelper lite dersom ingen besøker den.

I løpet av 2021 har UndrumDesign hjulpet over 20+ bedrifter med å lykkes med nettopp dette, og da primært gjennom annonsering på Facebook og Instagram. I denne artikkelen forteller vi hva vi har lært i løpet av året.


Hva er konverteringsfrekvens
SKJERMDUMP:  Fra en av våre kunder i 2021

1. Målgruppen er ikke viktig


Verden blir stadig smartere og smartere. Dette gjelder også for Facebook. Selv om noen mener at Facebook er døende eller kun for gamle, så øker tallene deres for antall brukere. Dette gir en enorm innsikt. Som eier av Instagram i tillegg, så vet Metaverse (deres nye navn) mye om mange.

For oss annonsører så gjør det at Facebook treffer de vi ønsker. Tidligere måtte vi segmentere på alder, bosted, utdanning, interesser for og lykkes. I dag slipper man dette - nå lar vi Facebook selv finne de som er dine nye kunder. UndrumDesign har med stor suksess valgt å sette "Norge" som eneste målgruppe (nesten fem millioner).


2. Personer må like annonsen din


For å lykkes med Facebook-annonsering er man avhengig av at innholdet (les: annonser) som blir publisert blir tatt godt i mot. Facebook belønner annonser som engasjerer og som blir klikket på. En stadig økende konkurranse fra bedrifter gjør nåløyet trangerer. Uten en god annonse, er det svært vanskelig og oppnå lønnsomhet. Prisen per klikk blir for høy og du må bruke enda mer for å få den trafikken du ønsker.

Skal man lage en god annonse, så bør klikkfrekvensen være på minst 2 %. Dette betyr at 1 av 50 som ser annonsen din velger å klikke.

Engasjement i form av likerklikk, kommentarer og delinger er også viktig. Du kan verken ta med deg "likes" eller antall delinger i banken og veksle dette mot penger, men dette er en stor bidragsfaktor for å øke klikkfrekvensen på salgsannonsen. En annonse som har 1000 likerklikk, 200 kommentarer og 100 delinger er mer attraktiv enn en som har ingen.

Vi kjører derfor alltid en separat kampanje som er laget nettopp for å skape mer "trøkk" på selve annonsen.


3. Nettsiden er viktig


Du vil ikke kjøpe trafikk for 10 000 kr og sende de til et dårlig nettsted. Så enkelt er det. Når man investerer i markedsføring, så er det veldig raskt å trekke konklusjonen om at markedsføringen var dårlig og det funker ikke for oss. Man kan skylde så mye man vil på feil farge på bakgrunnen i annonsen og bytte ut feks grønn mot blå. Dog, så er det sjeldent der problemet ligger. Problemet er ofte på nettsiden. Det er tross alt her du sender trafikken. Igjen, du ønsker ikke å bruke 10 000 kr på markedsføring og sende potensielle kjøpere til en dårlig nettside.

Typisk ting man bør tenke på før man setter i gang en kampanje:

  • Påse at nettsiden er mobilvennlig
  • Sjekk at hastighet er OK
  • Er det enkelt å forstå hva som er veien videre?
  • Er tilbudet bra nok?
  • Forstår potensielle kjøpere tilbudet?
  • ++++

Listen ovenfor kunne vært mye lenger. Poenget er å ikke glemme nettsiden. Det er her konverteringer gjøres. Det er her personer går fra å være besøkende til kunder.


Ønsker du bistand til markedsføring eller opprettelse av ny hjemmeside? Da kan du ta kontakte oss her for en hyggelig prat. Sjekk gjerne vårt siste arbeid på vår referanseside.



Vi hjelper deg gjerne med ditt prosjekt!


Klikk på knappen under, så kommer vi gjerne med forslag og løsninger for din bedrift.


Kontakt oss
eller se vårt siste arbeid

Les også: